6 Aylık Bebek Beslenmesi

Bebeklerin beslenmesi için ilk 6 ay anne sütü için yeterlidir ve gerekli besin değerlerini bebeğe sağlar. Bebeğiniz 6 aylık olduktan sonra ek gıda dönemine geçebilir. Ek gıda dönemi ebeveynler için hem heyecan hem de endişe vericidir. Bu yazımızda 6 aylık bebeklerin ihtiyaç duyduğu besinleri ve ek gıda sürecinde bebeğinize verebileceğiniz besinlerle ilgili bilgilere yer verdik.

6 Aylık Bir Bebeğin Besin Gereksinimleri

Bebeğiniz 6 aylık olduktan sonra sahip olması gereken besin bileşenleri şunlardır: 

Kalsiyum: Kalsiyum kemik ve diş gelişimi için gereklidir.

Demir: Demir, oksijenli kanın vücudun gelişmekte olan bölgelerine taşınmasına yardımcı olur.

Çinko: Çinko hücre onarımını ve büyümesini iyileştirir.

Yağ: Yağ bebeği izole eder ve beyin gelişimini uyarır.

Karbonhidratlar: Karbonhidratlar günlük aktiviteler için enerji sağlar.

Protein: Proteinler, hücreler için yapı taşları görevi görür.

Vitaminler: Farklı vitaminler bebeğin büyümesine farklı şekilde katkıda bulunur. A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E ve K vitaminleri bir bebek için gereklidir.

Mineraller: Sodyum ve potasyum gibi mineraller bebeğin büyümesini doğrudan etkiler.

Bebeğiniz Ne Kadar Yemek Yemeli?

Altı aylık bir bebek öncelikle anne sütü veya formül mama ile beslenir. Bununla birlikte, kahvaltı veya öğle yemeği için katı yiyecekler sunulabilir. Bebeğinizde ek gıdaya geçerken öncelikle tek bir besinle başlayın. Sebze ya da meyve ile ek gıda sürecine başlayabilirsiniz. Bebeğiniz aldığı besine olumsuz bir yanıt vermezse, o yiyeceği bebeğinizin beslenme listesine ekleyebilirsiniz. Bebeğinize bir yiyeceği verdikten 3 sonra başka bir yiyecek vermeye başlamanız tavsiye edilmektedir. 

Ya Bebeğim Belirli Gıdalara Alerjikse?

Bazı yiyecekler bebeğinizde alerjik reaksiyona neden olabilir. Bu nedenle bebeğinize bir gıdayı tanıttıktan sonra bebeğinizi yakından izlemeniz ve 3 gün başka bir gıda vermemeniz yararlı olacaktır. Bebeğinizde herhangi bir alerji belirtisi varsa, şüpheli yiyeceği bebeğinize vermeyin ve bir alerji uzmanına danışın.

6 Aylık Bebek İçin En İyi Yiyecekler

Uzman pediatristler, böbrekler üzerinde istenmeyen stres oluşturduğu için bebeğinizi bir yaşına kadar tuz ve şekerden uzak tutmanızı önermektedir. 6 aydan büyük bebekler için bazı sağlıklı yiyecek seçenekleri şunları içerir:

Meyve Püresi: Meyveler ilk kez tanıtılırken buğulanmalı, ezilmeli veya püre haline getirilmelidir. Elma, muz, armut, avokado ve şeftali gibi meyveler verilebilir.

Sebze Püresi: Tatlı patates, patates, havuç, tatlı balkabağı vb. sebzeler buharda pişirilebilir ve parmak gıda veya püre olarak verilebilir.

Bakliyat Çorbası: Başta dallar olmak üzere çeşitli bakliyatlar suyla kaynatılıp bebeklere çorba verilebilir.

Pirinç Lapası: Pirinç, bebekler için iyi bir karbonhidrat ve vitamin kaynağıdır. Anne sütü veya formül sütle yapılan kırık pirinç, yulaf lapası olarak verilebilir.

Tahıl Lapası: Yulaf lapası ayrıca buğday, darı, arpa, yulaf vb. gibi çeşitli tek taneli tahıllardan da yapılabilir. Bu tahıllar, yulaf ezmesi yapmak için birlikte veya ayrı ayrı kurutulabilir ve toz haline getirilebilir.

Sebze Çorbası: Çeşit çeşit sebzeler suda kaynatılıp, suyu çorba olarak verilebilir.

Yoğurt: Bir yaşına kadar inek sütü tavsiye edilmese de şekersiz yoğurt pürelere alternatif olarak makul miktarlarda verilebilir.

Çocuğumun Yiyebileceği Yiyecekleri Nasıl Hazırlamalıyım?

İlk başta çocuğunuzun ezilmiş, püre haline getirilmiş veya süzülmüş ve dokusu çok pürüzsüz olan yiyecekleri yemesi daha kolaydır. Çocuğunuzun yeni gıda dokularına alışması zaman alabilir. Çocuğunuz öksürebilir, tıkanabilir veya tükürebilir. Bebeğinizin ağız becerileri geliştikçe, daha kalın ve topaklanmış yiyecekler sunulabilir. Bazı yiyecekler potansiyel boğulma tehlikesidir, bu nedenle çocuğunuzu gelişimi için doğru dokuya sahip yiyeceklerle beslemeniz önemlidir. Boğulmayı önlemeye yardımcı olmak için tükürükle kolayca çözülebilen ve çiğneme gerektirmeyen yiyecekler hazırlayın. Küçük porsiyonlarla besleyin ve bebeğinizi yavaş yemeye teşvik edin. Çocuğunuzu yemek yerken daima izleyin.

Bebeğinizin yemeğini hazırlarken bazı ipuçları ise şunlardır: 

Pürüzsüz ve bebeğinizin yutmasını kolaylaştırmak için tahılları ve ezilmiş pişmiş tahılları anne sütü, formül mama veya su ile karıştırın.

Sebzeleri, meyveleri ve diğer yiyecekleri pürüzsüz olana kadar ezin veya püre haline getirin.

Elma ve havuç gibi sert meyve ve sebzelerin, kolayca püre haline getirilmeleri için genellikle pişirilmeleri gerekir.

Yiyecekleri çatalla kolayca ezilebilecek kadar yumuşak olana kadar pişirin.

Pişirmeden önce kümes hayvanları, et ve balıklardan tüm yağ, deri ve kemikleri çıkarın.

Meyvelerin çekirdeklerini ve sert çekirdeklerini çıkarın ve ardından meyveyi küçük parçalar halinde kesin.

Yumuşak yiyecekleri küçük parçalar veya ince dilimler halinde kesin.

Üzüm, kiraz, çilek ve domates gibi küçük küresel yiyecekleri küçük parçalar halinde kesin.

Tam tahıllı buğday, arpa, pirinç ve diğer tahıl tanelerini pişirin ve ince bir şekilde öğütün veya ezin.