Çocuklarda Demir Eksikliğine İyi Gelen Gıdalar

Çocuklarda Demir Eksikliğine İyi Gelen Gıdalar

Demir, vücudun, kanınızın vücuttaki diğer tüm hücrelere oksijen taşımasına yardımcı olan kırmızı kan hücrelerindeki protein olan hemoglobin üretmek için kullandığı temel bir besindir. Demir şunlar için gereklidir:

  • Vücuda oksijen sağlamak,
  • Kas metabolizması,
  • Bağ dokusunu korumak,
  • Fiziksel büyüme,
  • Sinir gelişimi,
  • Hücre işleyişi,
  • Bazı hormonlar üretmek.

Anne sütü ile beslenen bebekler genellikle anne sütünden yeterli miktarda demir alırlar, mama ile beslenen bebekler ise demir takviyeli mama almalıdır.

Demir eksikliği anemisi

Yeni yürümeye başlayan çocuğunuz düzenli yiyecekler yemeye geçtiğinde, yeterince demir alamayabilir. Bununla birlikte, düşük demir seviyeleri, vücudunuzdaki kırmızı kan hücrelerinin sayısının çok düşük olduğu ve potansiyel olarak oksijenin önemli organlara ulaşmasında sorunlara neden olduğu anemiye yol açabilir. Çocuğunuzun demir seviyesi düşükse, şunları fark edebilirsiniz:

  • Solgun görünmek,
  • Sinirli görünmek,
  • Yemek istememek.

Demir eksikliği daha uzun vadede, şunlara yol açabilir:

  • Daha yavaş büyüme,
  • Gecikmiş motor beceri gelişimi,
  • Demir bağışıklık sistemini desteklediğinden daha fazla enfeksiyon.

Belirtiler zaman geçtikçe daha da görünür hale gelebilir ve çocuğunuzda şu durumlar meydana gelebilir:

  • Tükenmişlik,
  • Soluk cilt,
  • Sinirlilik,
  • Hızlı veya düzensiz kalp atışı,
  • İştah azalması,
  • Yavaş kilo alımı,
  • Baş dönmesi,
  • Baş ağrısı,
  • Sersemlik,
  • Konsantrasyon zorluğu.

Yürümeye başlayan çocuğumun ne kadar demire ihtiyacı var?

Demir, hızla büyüyen bir yürümeye başlayan çocuk için gereklidir. Bu nedenle birçok tahıl gevreği ve diğer yürümeye başlayan çocuk maması demirle güçlendirilmiştir. Demir için önerilen günlük gereksinimler yaşa göre değişir.

Preterm veya düşük doğum ağırlıklı doğan bebekler, sağlıklı kilolu doğanlara göre genellikle daha fazla demire ihtiyaç duyarlar.

Demiri bir C vitamini kaynağı ile tükettiğinizde vücut demiri daha iyi emer. Vücudun daha fazla demiri emmesini sağlamak için demir açısından zengin besinler yanında C vitamininden zengin besinler tüketin.

C vitamini yüksek gıda örnekleri şunları içerir:

  • Portakal suyu ve portakal,
  • Greyfurt,
  • Kivi,
  • Brokoli,
  • Domates,
  • Çilek,
  • Dolmalık biber,
  • Papaya,
  • Kavun,
  • Tatlı patatesler.

Çocuğumda demir eksikliği varsa hangi yiyecekleri yemesi gerekir?

Çocuğunuza demir açısından zengin yiyecekleri vermenizin yanı sıra C vitamini açısından yüksek besinleri vermeniz de yararlı olacaktır; C vitamini açısından yüksek yiyecekleri vermek demir eksikliği riskinin azalmasını sağlayabilir. 

Yağsız etler

Et ve kümes hayvanları, vücudun sindirimi kolay olan çok miktarda demiri içerir. Özellikle sığır eti, organ etleri ve karaciğerde çok fazla demir bulunur. 

Güçlendirilmiş tahıllar

Güçlendirilmiş tahıllar ve yulaf ezmesi, yürümeye başlayan çocuğunuzun yeterince demir almasını sağlamanın iyi bir yoludur.

Ek C vitamini için küçük çocuğunuzun demirle zenginleştirilmiş kahvaltılık gevreklerini veya yulaf ezmesini biraz yaban mersini veya çilekle süsleyebilirsiniz.

Güçlendirilmiş tahıllar ve meyve suları ekstra demir sağlayabilirken, genellikle şeker bakımından da yüksektir.

Fasulye

Vejetaryen bir diyet hedefliyorsanız veya çocuğunuz et hayranı değilse, fasulye harika bir seçenek olabilir. Soya fasulyesi, lima fasulyesi, barbunya fasulyesi, mercimek ve diğer fasulye ve bakliyatlar demir, lif ve diğer gerekli vitamin ve mineralleri içerir.

Ispanak

Lahana, brokoli ve ıspanak gibi koyu yeşil yapraklı sebzeler, demir için en iyi sebze seçenekleriniz arasındadır.

Kuru üzüm ve diğer kuru meyveler

Çocuklar kuru üzüm atıştırmayı severler. İyi haber şu ki, kurutulmuş meyve, bebeğinize demir desteği verirken kabızlığı önlemeye de yardımcı olabilir. 

Kabak çekirdeği

Kabak çekirdeği, demir dahil olmak üzere iyi bir protein, lif, sağlıklı yağ ve mineral kaynağıdır. 

Yumurta

Yumurta, demir de dahil olmak üzere iyi bir temel protein, vitamin ve mineral kaynağıdır. Bir katı haşlanmış yumurta 1 mg demir içerir.

Yeşil bezelye

Yeşil bezelye protein, lif, demir ve diğer besinleri içerir. Birçok küçük çocuk onları sever, hazırlaması kolaydır ve birçok yemekle iyi uyum sağlarlar.

Ton balığı

Konserve hafif ton balığı, protein ve omega-3 yağ asitleri gibi demir ve diğer önemli besinleri de sağlayan, çocuğunuzun diyetine düşük kalorili ve az yağlı bir katkıdır.

Tofu

Tofu, eksiksiz protein, kalsiyum, demir ve diğer besinleri sağlayan hafif ve çok yönlü bitki bazlı bir besindir. Et yemiyorlarsa, çocuğunuzun ihtiyaç duyduğu bazı temel besinleri tofu ile sağlayabilirsiniz.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir