Çocuk Beslenmesinde Vitaminlerin Önemi

Çocuk Beslenmesinde Vitaminlerin Önemi

Vitaminler, tüm çocukların uygun şekilde büyümesi ve gelişmesi için gereklidir ve çoğu çocuk, tüm besin gruplarını temsil eden bir diyet yaptıklarında besin ihtiyaçlarını karşılamakta sorun yaşamazlar. Vitaminler çocuğunuza enerji sağlamaz (kalori içermezler), ancak birçok vücut sisteminin ve sürecinin normal bir şekilde çalışmasına yardımcı olurlar.

Vitamin Sınıfları

İki farklı vitamin sınıfı vardır: Yağda çözünen vitaminler (A,D,E,K) ve suda çözünen vitaminler (B-kompleks ve C).

Yağda çözünen vitaminler

Yağda çözünen vitaminler, diyetteki yağın emilmesini gerektirir ve ayrıca daha sonra kullanılmak üzere vücudun yağ dokusunda depolanır. Aşırı tüketim meydana geldiğinde, toksisite ortaya çıkabilir.

Suda Çözülen Vitaminler

Suda çözünen vitaminler ise kan dolaşımında dolaşarak depolanmak yerine idrarla atılır. Bu nedenle, çocukların günlük olarak suda çözünen vitamin kaynakları almaları gerekir. Bir çocuğun büyüyen vücudu, her gün değişen miktarlarda hem yağda çözünen hem de suda çözünen vitaminlere ihtiyaç duyar.

Yiyeceklerden Vitamin Almak

Vitaminlerin besin kaynakları vücut tarafından iyi kullanılır. Her besin maddesi farklı miktarlarda farklı vitaminler içerirken, çok sayıda besin grubu ve çeşitli renkler içeren dengeli bir beslenme, tüm vitaminlerin yeterli miktarda alınmasını sağlamak için önemlidir. Meyveler, sebzeler, süt kaynakları, tahıllar ve hayvansal ürünler vitaminlerle doludur. Aslında, besin grupları belirli besin maddelerini bir araya toplamak için oluşturulmuştur. Örneğin, süt ürünleri iyi bir kalsiyum, D vitamini ve diğer besin kaynaklarıdır. 

Bununla birlikte, çeşitli nedenlerle, bazı çocuklar çok çeşitli yiyecekleri yiyemez veya yememeyi tercih edebilir ve vitamin gereksinimlerini kısa kesebilir. Seçici yiyen çocuklar, çok fazla işlenmiş gıda yiyen çocuklar ve birden fazla gıda alerjisi gibi kronik tıbbi rahatsızlıkları olan çocuklar, yetersiz vitamin alımı için daha yüksek risk altındadır.

Hangi Besinlerden Hangi Vitaminler Alınır?

A vitamini

A vitaminini karaciğer, et, süt, yumurta ve portakal meyveleri ile havuç ve tatlı patates gibi sebzelerden alırsınız. Görme, sağlıklı cilt, büyüme, gelişme ve iyi bağışıklık fonksiyonu için A vitaminine ihtiyaç vardır.

B1 Vitamini (tiamin)

B1 vitaminini balık, et, maya özleri (Vegemite gibi), tam tahıllı ekmekler ve zenginleştirilmiş kahvaltılık gevreklerden alırsınız. B1 vitamini yiyeceklerden enerjinin salınmasına yardımcı olur, böylece sinir sistemi ve kaslar düzgün çalışır.

B2 vitamini (riboflavin)

B2 vitaminini süt, yoğurt, et, peynir, maya özleri, yumurtalar, tam tahıllı ekmekler ve zenginleştirilmiş kahvaltılık gevreklerden alırsınız. B2 vitamini, yiyeceklerden enerjinin salınmasına yardımcı olur.

B3 Vitamini (niasin)

B3 vitamini et, balık, tavuk, fındık ve maya özlerinden alırsınız. B3 Vitamini, yiyeceklerden enerjinin salınmasına yardımcı olur.

B6 Vitamini (piridoksin)

B6 vitaminini et, balık, tam tahıllı yiyecekler, sebzeler ve kuruyemişlerden alırsınız. B6 Vitamini proteinden enerji açığa çıkarır ve kırmızı kan hücresi üretimine ve beyin fonksiyonuna yardımcı olur.

B12 vitamini (kobalamin)

B12 vitamini et, balık, yumurta ve süt gibi hayvansal gıdalardan ve ayrıca bazı zenginleştirilmiş kahvaltılık tahıllardan alırsınız. B12 Vitamini kırmızı kan hücresi üretimine yardımcı olur ve büyümeyi destekler.

C vitamini (askorbik asit)

C vitaminini meyve ve sebzelerden, özellikle narenciye, kivi, kırmızı biber ve patatesten alırsınız. C vitamini kolajen oluşturur ve enfeksiyonlarla savaşmanıza ve yiyeceklerdeki demiri emmenize yardımcı olur. Ayrıca diş, kemik ve diş etlerini sağlıklı tutar. 

D vitamini

Vücudumuz, cildimize yeterince doğrudan güneş ışığı aldığımızda ihtiyaç duyduğumuz D vitamininin çoğunu yapar. Yağlı balıklarda, balık karaciğer yağlarında, yumurta sarısında, mantarda, tereyağında ve margarinde az miktarda bulunur. D vitamini, kemikleri güçlü ve sağlıklı tutmak için kalsiyumu emmenize yardımcı olur.

E vitamini

Ayçiçeği ve kanola yağları, margarin, tohum ve kuruyemişlerden E vitamini alırsınız. E vitamini bağışıklık sisteminizi güçlendirir ve sağlıklı cilt ve gözlerin gelişmesine yardımcı olur.

K vitamini

K vitaminini brokoli ve ıspanak gibi yeşil yapraklı sebzelerden ve ayrıca yumurta ve fasulyeden alırsınız. Bağırsaklarınızdaki sağlıklı bakteriler de K vitamini üretir. K vitamini kanınızın pıhtılaşmasına yardımcı olmak için önemlidir.

Folat (folik asit)

Yeşil yapraklı sebzeler, karaciğer, baklagiller ve tam tahıllı ekmek ve tahıllardan folat alırsınız. Folat, proteini emmenize ve yeni kan hücreleri ve DNA oluşturmanıza yardımcı olur. Hamilelikten önce ve hamilelik sırasında yeterli miktarda folat almak nöral tüp kusurlarını önlemeye yardımcı olabilir. Yiyeceklerin pişirilmesi ve işlenmesi yiyeceklerdeki folat miktarını azaltır.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir