Fasulye Alerjisi

Fasulye, en sık rastlanan sekiz gıda alerjenlerinden biri değildir. Fasulye alerjisi görülme sıklığı düşük bir besindir.

Fasulye Alerjisi Belirtileri

Gıda alerjisi belirtilerinin şiddeti kişiden kişiye ve alerjenik gıdaların ne kadarının yutulduğuna bağlı olarak değişir. 

Fasulye alerjisinde en sık rastlanan belirtiler; 

  • Ağzınızda kaşıntı veya karıncalanma hissi, 
  • kurdeşen veya kızarıklık, 
  • şişme, 
  • hırıltılı solunum, 
  • mide ağrısı, 
  • kramplar,
  • ishal, 
  • kusma ve 
  • baş dönmesidir. 

Fasulyeye alerjisi olan bazı insanlar için anafilaksi bir risktir ve solunum yollarının şişmesi, nefes darlığı, şok, bilinç kaybı ve ölümle sonuçlanabilir. Bu belirtilerden birkaçını veya hepsini yaşayabilirsiniz.

Fasulye Alerjisinde Teşhis

Fasulye gibi daha az yaygın alerjilerde reaksiyonunuza neden olan yiyecekleri teşhis etmek bazen zordur. Bir yemek günlüğü tutmak, doktorunuzun alerjiniz olan yiyecekleri belirlemesine yardımcı olur. Ne yediğinizi, belirtilerin yedikten ne kadar süre sonra ortaya çıktığını not alın. Doktorunuz alerjenlere verdiğiniz tepkiyi gözlemlemek için deri testi veya kan testi yapabilir. 

Fasulye Alerjisi Tedavisi

Alerjik reaksiyonu önlemek için kesin tedavi diyetinizden fasulyeyi ve fasulye içeren besinleri çıkarmak. Yanlışlıkla tetikleyici bir gıda tüketmediğinizden emin olmak için tükettiğiniz tüm ürünlerin etiketleri okumanız gerekir. 

Bir yiyeceğin güvenliğinden emin değilseniz, en iyisi onu yemekten kaçınmaktır. Hafif gıda alerjileri için doktorunuzun önerdiği antihistaminikler kullanılabilir. Ağır gıda alerjisi yaşamış bireyler için yanlarında mutlaka epinefrin enjektörü taşıması önerilir.

Kaçınılması gereken yiyecekler

Fasulye ve fasulye içeren kaçınmak alerjik reaksiyonu önlemenin en iyi yoludur. Ezilmiş fasulye, bazen humus veya guacamole gibi soslar hazırlamak için kullanılır. Fasulye ezmesi bazı Asya soslarında, turşularında  ve Meksika mutfağında yaygın olarak kullanılır. Bu tarz ürünlerin tüketiminde içerik bilgisine dikkat edilmelidir.

FASULYE

Fasulye, genellikle baklagiller ailesi olarak bilinen Fabaceae familyasına ait tohumlardır. Birçok sağlık yararı sunan, uygun fiyatlı bir protein, lif, demir ve vitamin kaynağıdır. Kuru fasulye, birçok vejetaryenin diyetinde önemli bir rol oynar. Sağlığa faydaları, düşük doymuş yağ, yüksek besin öğesi ve fitokimyasal içeriği gibi özelliklerden dolayı çeşitlidir. 

Fasulye, vücudun iyileşmek, kemik, kas, saç, deri ve kan gibi yeni dokuları yapmak için kullandığı protein yapı taşları olan amino asitleri içerir. Protein temel bir besindir.

Pek çok fasulye türü vardır . Kurutulmuş fasulyelerin yenecek kadar yumuşak olması için pişirilmesi gerekir. Konserve ve dondurulmuş çekirdekler tipik olarak ocakta veya mikrodalgada ısıtıldıktan sonra yemeye hazırdır. En popüler fasulye çeşitlerinden bazıları şunlardır:

  • Lima fasulyesi,
  • Kara fasulye,
  • börülce,
  • soya fasulyesi,
  • lacivert fasulye,
  • barbunya ve 
  • kırmızı fasulyelerdir.

Fasulyenin sağlığa faydaları

1. Protein İçeriği

Protein, vücudu korumada ve onarmada anahtar rol oynayan hayati bir besindir. Fasulye, protein yapı taşları olan amino asitler bakımından zengindir. 

Fasulye, vejetaryenler ve veganlar için mükemmel bir protein kaynağıdır. Ayrıca kalorisi ve doymuş yağ miktarı, et ve süt ürünleri gibi diğer bazı protein kaynaklarından daha düşüktür.

Fasulyelerin protein içeriğinin örnekleri şunlardır:

1 fincan veya 40 gram (g) konserve siyah fasulye porsiyonu 14.5 g protein, 16.6 g lif ve 4.56 miligram (mg) demir sağlar.

1 fincan veya 155 g kabuklu edamame fasulyesi porsiyonu 18.5 g protein, 8.06 g lif ve 3.52 mg demir sağlar.

2. Folat İçeriği

Fasulye, folat dahil birçok hayati besini içerir. Folat, sağlıklı kırmızı kan hücreleri yapmak ve hamilelik sırasında fetüste nöral tüp kusurlarını önlemeye yardımcı olmak için gereklidir.

Bir 1 fincan ya da 155g kabuklu fasulye, 482 mikrogram (ug) folat içerir.

3. Antioksidanlardan Zengindir

Fasulye polifenoller bakımından zengin, antioksidan bir besindir. Antioksidanlar, metabolizma ve diğer işlemler sırasında vücudun ürettiği kimyasallara zarar veren serbest radikallerin etkileriyle savaşır .

Serbest radikaller, çeşitli hastalıklara neden olabilecek hücre hasarına neden olabilir. Antioksidanlar, vücudun serbest radikalleri yok etmesine yardımcı olur. Bu şekilde, fasulye gibi antioksidan açısından zengin besinler vücudun hastalıklardan korunmasına yardımcı olabilir.

4. Kalp sağlığı

Düzenli olarak fasulye tüketen kişilerin kalp krizi veya diğer kardiyovasküler problemlerden ölme olasılığı daha düşük olabilir . Yüksek kolesterol, kalp hastalığı ve kalp krizi için bir risk faktörüdür. Yüksek lifli diyet  ise kardiyovasküler hastalık riskini azaltmaya yardımcı olabilir.

Bir yarı-fincan veya 88 gr siyah fasulye  yaklaşık 14 gram lif içerir.

5. Diyabet ve glikoz metabolizması

Fasulye, kan şekeri seviyelerini dengelemeye ve hatta diyabeti önlemeye yardımcı olabilir . Fasulye lif bakımından yüksektir ve bu da kan şekerini düşürmeye yardımcı olabilir.

6. İştahı kontrol etmek

Bir kişi fasulye yediğinde, içerdiği lif ve sağlıklı nişastalar dolgunluk ve doyum hissi yaratmaya yardımcı olabilir. Bu, aşırı yemeyi önlemeye yardımcı olabilir ve kilo kaybı  sağlar.

7. Bağırsak sağlığının iyileştirilmesi

Fasulyeler, özellikle de siyah fasulye, bağırsak bariyer işlevini iyileştirerek faydalı bakteri sayısını artırır ve  bağırsak sağlığını iyileştirir. Bu, bağırsakla ilişkili hastalıkları önlemeye yardımcı olabilir. Sağlıklı bağırsak bakterileri ayrıca bağışıklık sistemi işlevini destekler ve kilo kaybını teşvik edebilir. Fasulye, sağlıklı bağırsak bakteri kolonilerini besler.